Mi vagyunk a Zurich UAS Racing, az egyik legújabb svájci csapat a Formula Student világában. 2022 nyarán sikerült először versenyeken indulnunk az Akio nevű autónkkal, mely versenyek során a szakemberek rendkívül hasznos visszajelzéseivel gazdagodtunk.
Ennek köszönhetően számos megvalósítandó célt tűztünk ki magunknak a következő szezonra:
- Megbízható akkumulátor-felügyeleti rendszer fejlesztése, amely megfelel az elektromos versenyautók szigorú biztonsági szabályainak
- Érzékelők telepítése a vezetési adatok átfogóbb elemzéséhez, hogy megtudjuk, hogyan reagál az autónk a pályán, és hogyan tudunk javulást elérni
- Négykerék-meghajtás integrálása
- Megfelelően működő vezető nélküli rendszer megvalósítása az elektromos autónkon
Céljaink eléréséhez az Eurocircuits tökéletes partnernek bizonyult, hiszen velük minden szükséges nyomtatott áramköri lapot le tudunk gyártani.
Az Eurocircuits könnyen használható online PCB kalkulátorának köszönhetően az áramkörök további optimalizálása és ellenőrzése válik lehetővé, a gyors szállítás jóvoltából pedig ezzel együtt is időben megérkeznek a lapok a versenyekig.
A rendszer számára kulcsfontosságú nyomtatott áramköri lapokat gyártott az Eurocircuits:
Akkumulátor-kezelő nyomtatott áramköri lap
Az újonnan tervezett akkumulátor-kezelő PCB a 600 V-os akkumulátorunk hardvere és a járművünk vezérlőegységei közötti összeköttetésként szolgál. Fel van szerelve egy mikrokontrollerrel, valamint számos digitális és analóg be- és kimenettel az akkumulátor funkcióinak kezelésére, mint például töltés, kisülés stb.
Érzékelő átalakító nyomtatott áramköri lapok
Az autó menetdinamikájának további elemzése érdekében 8 új érzékelőt helyeztünk el. E jelek beolvasásához többféle áramköri lapra van szükség a különböző jelek átalakításához, hogy a mikrovezérlő lapunk feldolgozhassa azt. A feldolgozott szenzoradatokat ezután CAN-en keresztül továbbítjuk a vezérlőegységhez, ahol azokat ellenőrzésre és továbbításra kerülnek egy online tárhelyre.
Nagyfeszültségű nyomtatott áramköri lapok
A négykerék-meghajtásra való átállás miatt az elektromos rendszerünk nagyfeszültségű útvonalát át kell tervezni és az új specifikációhoz kell igazítani. Különösen az előtöltés és a kisülés áramköreinek kell tudni kezelnie a további kapacitív terhelést. A kisülés biztonságát is javítottuk hőmérsékletfüggő ellenállások alkalmazásával, hogy a rendszer működés közben ne melegedhessen túl.
Vezető nélküli nyomtatott áramköri lap
Annak érdekében, hogy a biztonságot akkor is garantálni lehessen, amikor az autó vezető nélküli üzemmódban van, egy speciális megfigyelő PCB-re van szükség. Ez figyeli az autó vezetési állapotát, és vészleállást indít, ha valamilyen valószínűtlenséget észlel. Ez egyben az autonóm rendszer fékszelepeit is meghajtó teljesítményfokozat.
További információkért látogasson el a Zurich UAS Racing weboldalára!
A csapat által írt eredeti, angol nyelvű blogbejegyzés az Eurocircuits.com oldalán olvasható ide kattintva.