UPM-Racing-Blog-2-2024-Banner-Blog

Nyomtatott áramköri lapjaink

Elülső jelek (Front Signals)

Ez a PCB az autó elejében kapott helyet, ahol a különböző szenzorok analóg jeleit gyűjti össze. Az adatokat ezt követően CAN buszon keresztül továbbítja az ECU számára, amely az autó hátuljában, a tűzfal mögött található.

Kialakítása a BMS Master nyomtatott áramköri lapunk tervein alapul, ugyanazzal a mikrokontrollerrel és több bevált modul használatával. Mivel ezekről már tudjuk, hogy megfelelően működnek, lehetőségünk nyílt kihagyni néhány kutatási és tesztelési lépést.

A bemeneteknél analóg szűrők találhatók, amelyeket a szoftveresen megvalósított digitális szűrők egészítenek ki.

A négyrétegű felépítés pedig lehetővé teszi, hogy a külső top és bottom rétegeken rézkitöltést alkalmazzunk, míg a belső rétegeket a tápellátási síkok számára tartjuk fenn.

A PCB méretét az határozza meg, hogy a BSPD panellel együtt kerül beszerelésre. Mivel azonos típusú csatlakozókat, hasonló alkatrészkiosztást és alkatrészsűrűséget használunk, a tervezés egyszerűsítése érdekében azonos tokozást választottunk.

A jelenlegi verzió tesztpadekkel is rendelkezik, amelyek lehetővé teszik a legfontosabb jelek bármely pillanatban történő leolvasását.


Front Signals PCB

TSAL Logikai PCB

A TSAL rendszerünk három különböző nyomtatott áramköri lapból épül fel, melyek közül a központi szerepet a TSAL Logikai PCB tölti be. Ez felel a nagyfeszültség érzékeléséért mind az akkumulátorról, mind az inverterekről. Ezt követően különféle logikai kapuk és egyéb nem programozható elemek segítségével eldönti, hogy melyik lámpának kell világítania.

A vonatkozó előírásoknak megfelelően elkülönítettük a nagyfeszültségű (HV) és a kisfeszültségű (LV) oldalakat. A rendszer emellett úgynevezett upstream modulokat is tartalmaz a hibadetektálás érdekében, biztosítva a TSAL biztonságos működését.

A HV érzékelő modul több kimerítő MOSFET-et használ, amelyek jelentős hőt termelnek. Ennek hatékony elvezetése érdekében a tranzisztor hűtőbordájához 4 rézfóliát csatlakoztattunk, melyeket átvezető furatokkal kötöttünk össze.


TSAL Logikai PCB közelről

BMS Master

Az akkumulátor-felügyeleti rendszerünk Master–Slave konfigurációban működik, amelyben a Master egység látja el az összes vezérlési feladatot. Ezek közé tartozik a CAN kommunikáció kezelése, a hűtőventilátorok vezérlése, valamint az összes cella és cellasor felügyelete, a feszültség, az áram és a hőmérséklet mérésével.

Ez a kialakítás számos egyéb nyomtatott áramköri lapunk alapjául is szolgál. A mikrokontroller az összes kártyán megtalálható, a HV-érzékelő rendszer a TSAL-on köszön vissza, míg a kommunikációs modulok szinte mindenhol alkalmazásra kerülnek, ahol szükség van rájuk.

A BMS Master talán a legérzékenyebb és legnagyobb precizitást igénylő elektronikai egység az egész autóban, ezért a gyártása során különösen magas minőségi és pontossági követelményeknek kell megfelelni.


BMS Master

Teljesítményelosztó kúp (Power Distribution Cone)

A vezető nélküli részlegünk indul az FS UK AI kategóriájában, ahol egy előre gyártott autót biztosítanak számunkra. Ehhez kell csatlakoztatnunk saját fejlesztésű hardverünket (kamerák, LiDAR, GPS), valamint feltöltenünk az általunk írt szoftvert is.

Ezen alkatrészek egy része olyan tápfeszültséget igényel, amelyet az autó nem képes biztosítani. Ennek megoldására terveztük meg a PDU-t, amely beépített DC/DC átalakítóval állítja elő a szükséges feszültségszinteket.

Az egység kúp alakja abból ered, hogy ez a forma a vezető nélküli részlegünk egyik alapeleme, és egyben kulcsszerepet tölt be az érzékelőszoftver működésében is.


Power Distribution Cone

További információkért látogasson el az UPM Racing weboldalára.

A csapat által írt eredeti, angol nyelvű blogbejegyzés az Eurocircuits.com oldalán olvasható ide kattintva.

Értesüljön legfrissebb híreinkről elsőként! Kövessen minket!