A Técnico Solar Boat egy nyílt forráskódú egyetemi projekt, amelyben az Instituto Superior Técnico különböző mérnöki szakterületeiről érkező hallgatók vesznek részt. Elsődleges célunk, hogy bemutassuk a megújuló energiaforrások előnyeit, és partnereink támogatásával népszerűsítsük a fenntartható mobilitást.
Csapatunk teljes mértékben saját tervezésű, hidrogén- és napenergiával működő hajókat fejleszt. Jelenleg három napelemes prototípussal rendelkezünk: az SM01 (São Miguel 01), Portugália első hidrogénhajtású hajója, annak továbbfejlesztett változata, az SM02, valamint az első önvezető modellünk, az SP01 (São Pedro 01).
Az utóbbi időszakban egy új, izgalmas projektbe kezdtünk: épül a „São Gabriel 01” (SG01), egy nagyobb, napenergiával és hidrogénnel működő hajó. Mivel teljesen új konstrukcióról van szó, az Elektromos Rendszerek részlegén végzett munka rendkívül szerteágazó, amely számos új nyomtatott áramköri lap (PCB) megtervezését igényelte. Az akkumulátorkezelő rendszer (Battery Management System – BMS) gondoskodik az akkumulátor és a nagyfeszültségű rendszerek biztonságáról. Ilyen típusú nyomtatott áramköri lapnál először alkalmaztunk slave–master topológiát. Emellett további nyomtatott áramköri lapokat is fejlesztettünk a nagyfeszültségű rendszerhez. Ide tartozik többek között a pre-charge PCB, amely csökkenti a motorvezérlő bekapcsolásakor fellépő nagy indulóáramot, valamint a TSAL (Tractive System Active Light), amely figyelmezteti az utasokat és a karbantartókat, ha az akkumulátoron kívül nagyfeszültség van jelen. Végül terveztünk egy apró, de kulcsfontosságú lemerítő PCB-t is, amely vészhelyzet esetén képes öt másodperc alatt teljesen lemeríteni a hajtórendszert.
Rendszeresen részt veszünk a világ egyik legnagyobb napelemes hajóversenyén, a Monaco Energy Boat Challenge-en, ahol több mint 30 ország csapatával mérjük össze tudásunkat. Eddigi legnagyobb sikereink közé tartozik a 2019-es második helyezés a Monaco Solar Class kategóriában az SR02-vel (az SR03 elődje), a 2022-es harmadik hely az SR03-mal, valamint a legutóbbi, 2024-es versenyen elért újabb második helyezés. Hidrogénhajtású fejlesztéseink is számos elismerést kaptak. Az SM01 2019-ben és 2022-ben is elnyerte az Innovációs Díjat Monacóban. Második hidrogénmeghajtású hajónk, az SM02 pedig 2024-ben Eco-Conception Díjat kapott a környezetbarát tervezéséért. Idén, az SG01-el a Sealab Class kategóriában állunk rajthoz, és izgatottan várjuk, hogyan szerepel majd legújabb önvezető prototípusunk a versenyen. Korábban az SP01 második helyezést ért el a norvégiai Njord versenyen, valamint a legjobb hajótervezésért járó díját is elnyerte. Jelenleg pedig ismét erre a megmérettetésre készülünk gőzerővel.
A versenyzés mellett számos egyéb projektben is részt vettünk, és több saját szervezésű eseményt is megvalósítottunk. 2022-ben szervezőként és résztvevőként is szerepeltünk az első Madeira Solar Challenge versenyen, ahol első helyezést szereztünk. Emellett 2020-ban és 2021-ben megrendeztük, az Odisseia TSB-t, először a portugál partok mentén, majd Madeira szigetén. E rendezvények célja a megújuló energiák és a fenntartható mobilitás népszerűsítése volt, valamint csapatunk ismertségének növelése országos szinten. Idén szeptemberben ismét megrendezzük az Odisseia versenyt, ahol bemutatjuk legújabb prototípusunkat. A rendezvénynek Portugália déli partvidéke ad helyet, ahol a hajót szárazföldön és vízen egyaránt megtekinthetik az érdeklődők.
További információkért látogasson el a Técnico Solar Boat weboldalára.
A csapat által írt eredeti, angol nyelvű blogbejegyzés az Eurocircuits.com oldalán olvasható ide kattintva.