A DeV18 elektromos rendszere
2024 nyarán csapatunk a DeV18 versenyautóval részt vett a Formula Student Austria és Formula Student Germany versenyein. Az ott szerzett tapasztalatok értékes tanulságokkal szolgáltak, és hatalmas motivációt adtak a következő szezonra. A DeV18 elektromos rendszere számos nyomtatott áramköri lapból épül fel. Ezek kulcsszerepet játszanak az érzékelőadatok kezelésében, valamint a biztonsági rendszerek és a nagyfeszültségű áramkörök működtetésében. Ebben a blogbejegyzésben ezen nyomtatott áramköri lapok közül mutatunk be néhányat.
Frontbox: A Frontbox gyűjti össze a legfontosabb érzékelőadatokat, ideértve a gáz- és fékpedál helyzetérzékelőit, valamint a féknyomás- és a kormányzási szög érzékelőt. Ezeket az adatokat a jármű CAN-bus hálózatán keresztül továbbítja a többi alkatrészhez. Önvezető üzemmódban a Frontbox vezérli az autó vészfékrendszerét (Emergency Braking System – EBS), szükség esetén a pneumatikus szelepek működtetésével aktiválva a fékeket.
BSPD: A fékrendszer plauzibilitási eszközünk (Brake System Plausibility Device – BSPD) egy analóg PCB, amely a féknyomást és az akkumulátor kimeneti teljesítményét felügyeli. Amennyiben a féknyomás egy előre meghatározott küszöbérték fölé emelkedik, miközben az akkumulátor teljesítménye meghaladja az 5 kW-ot, a rendszer kinyit egy relét, aktiválva ezzel a jármű vészleállító áramkörét. Ez elengedhetetlen az autó biztonságos működéséhez.
ECU: A környezeti vezérlőrendszer (Environmental Control Unit – ECU) kezeli az autó világítási rendszerét, ideértve a féklámpákat és az autonóm rendszer állapotjelzőit (Autonomous System Status Indicators – ASSI). Emellett szabályozza a hűtőrendszert is, biztosítva a megfelelő üzemi hőmérsékletet, amely kulcsfontosságú a magas teljesítmény fenntartásához versenykörülmények között.
Előtöltő: Az előtöltő (precharge) PCB gondoskodik az inverter fokozatos töltéséről a nagyfeszültségű (HV) rendszer bekapcsolt állapotában. Ez a PCB egy előtöltő ellenállás segítségével szabályozza az áramot, annak érdekében, hogy az inverter és egyéb alkatrészek ne sérüljenek az indítás során.
HV érzékelő: A biztonságos működés érdekében a HV érzékelő PCB (HV-Sensor) figyeli a vontatórendszer, például az akkumulátor és az inverter feszültségét. Az adatokat a logikai áramkör a vontatórendszer jelzőfény (Tractive System Active Light – TSAL) működtetésére használja fel. Ez jelzi a jármű közelében tartózkodók számára a nagyfeszültségű rendszer állapotát.
Ezeket a nyomtatott áramköri lapokat az Eurocircuits támogatásának köszönhetjük. A kiváló minőségű PCB gyártási és beültetési szolgáltatásaik révén sikeresen megfeleltünk projektünk szigorú követelményeinek. Ez a partnerség kulcsfontosságú volt versenyautónk elektronikai rendszereinek megbízhatósága és teljesítménye szempontjából.
További információkért látogasson el a KTH Formula Student weboldalára.
A csapat által írt eredeti, angol nyelvű blogbejegyzés az Eurocircuits.com oldalán olvasható ide kattintva.