DARE Stratos V 2024 Banner Blog

Blog 2 Eurocircuits & Forze

A Forze Hydrogen Racing csapatának legújabb fejlesztésű autója a Forze IX. A közel 40 önkéntes diákból álló csapatunk napról napra azon dolgozik, hogy megépítse a világ leggyorsabb hidrogénhajtású versenyautóját. E cél érdekében a Forze IX megalkotásán az elmúlt években már több Forze csapat is dolgozott. Az év elején úgy ítéltük meg, hogy az autó kellően fejlett ahhoz, hogy mi lehessünk az elsők, akik ténylegesen versenyeznek vele. Ehhez azonban számos kulcsfontosságú rendszer továbbfejlesztésére és integrálására volt szükség, ami többek között a beágyazott rendszerünket is érintette. Bár az autónk már rendelkezett egy működőképes beágyazott rendszerrel, az nem volt elég megbízható a versenyzéshez. Ezért kritikus szemmel kellett átvizsgálnunk a rendszert, hogy feltárjuk annak gyenge pontjait.

Csapatunk ezért főként az autónkban lévő csomópontok, úgynevezett DIN-ek korszerűsítésére, megbízhatóbbá tételére összpontosított. Ezek a DIN-ek gyűjtik össze az érzékelőktől érkező adatokat, és osztják szét az utasításokat az aktuátorok között. A Forze IX központosított beágyazott rendszerrel működik, amelyben az összes adat egyetlen „agyban” kerül feldolgozásra. A DIN-eket a kábelrengeteg elkerülése érdekében alkalmazzuk, ugyanis ahogy fentebb is említettük, összefogják az adatokat, lehetővé téve, hogy a sok apró vezeték helyett néhány nagy sebességű adatút biztosítsa az információáramlást. Az idei szezonunk legnagyobb kihívása tehát a DIN-ek megbízhatóságának növelése volt, hiszen ezek kulcsfontosságúak az autó működése szempontjából. Az ehhez szükséges nyomtatott áramköri lapok jelentős újratervezést igényeltek, ami több mérnök egész éves, folyamatos munkáját igényelte. Ezek megvalósításában pedig az Eurocircuits támogatott bennünket megbízható szolgáltatásaival és fejlett beültetési technológiájával. Nekik köszönhetően a nyomtatott áramköri lapok összeszerelése helyett több időt fordíthattunk a tervezésre. Az új DIN-ek sokkal megbízhatóbbnak bizonyultak, és minden tekintetben megfeleltek az általunk meghatározott szabványoknak.

Sajnos azonban a verseny előtt egy héttel problémát észleltünk az egyik kerék váltójában, aminek következtében végül nem állhattunk rajthoz. Nem szükséges részleteznünk, mekkora csalódást jelentett ez csapatunk számára. Mivel azonban egy kerék működőképes maradt, a verseny helyett lehetőségünk volt egy bemutató kört tenni az asseni versenypályán. Bár a kitűzött célt nem értük el, a versenyt megelőző tesztek során próbára tehettük az új, továbbfejlesztett DIN-eket. Ezek a tesztek pedig megmutatták, hogy az erőfeszítéseink nem voltak hiábavalóak. A DIN a beágyazott rendszerünk egyik gyenge pontjából, valóságos mérnöki bravúrrá vált. A bemutatókör tehát így is nagyszerű lehetőség volt arra, hogy először mutassuk meg a világnak az új autónkat a versenypályán. Ennek az ambiciózus célnak köszönhetően jelentős fejlesztéseket hajtottunk végre a Forze IX-en, nagyon közel juttatva azt a versenyzéshez. Ahogy néhány csapattagunk fogalmazott: „A verseny lett volna a hab a tortán, de a torta így is rendkívül ízléses volt”.

A Forze IX projektet most a következő csapat viszi tovább, akik arra fognak összpontosítani, hogy az autó ténylegesen versenyezhessen. Ez az egyik legkülönlegesebb vonása diákcsapatunknak, hogy bár a mi évfolyamunk munkája lezárult, a Forze IX fejlesztése korántsem. Ez remekül tükrözi a Forze küldetését: megmutatni a világnak a hidrogénben rejlő lehetőségeket. Ezt pedig úgy tesszük, hogy saját kezűleg épített versenyautónkkal mérettetjük meg magunkat benzines autók ellen. Mivel ez egy ambiciózus projekt, rendkívül nagy kihívást jelent, ugyanakkor tanulságos környezetet teremt a diákok számára, akik mind különféle okokból csatlakoznak a csapathoz.

Robotics Erlangen Logo

További információkért látogasson el a Forze Hydrogen Racing weboldalára.

A csapat által írt eredeti, angol nyelvű blogbejegyzés az Eurocircuits.com oldalán olvasható ide kattintva.

Értesüljön legfrissebb híreinkről elsőként! Kövessen minket!