Az Eco-Runner Team Delft, a Delfti Műszaki Egyetem multidiszciplináris hallgatói csapata minden évben arra törekszik, hogy megtervezze és megépítse a világ leghatékonyabb hidrogénüzemű autóját. A csapat minden tagja több éves tanulmányi tapasztalattal rendelkezik különféle területeken (vannak köztünk repülőmérnökök, műszaki fizikusok, gépészmérnökök stb.). Tavaly az Eco-Runner XIII elképesztő Guinness rekordot állított fel a hidrogénüzemű autóval tankolás nélkül megtett legnagyobb távolságra. Kevesebb, mint 1 kilogramm hidrogénnel 2488,5 km-t tett meg, ami több mint 20%-os javulást jelent a korábbi rekordtartó eredményéhez képest.
Most pedig ezt az elképzelést szerettük volna valós keretek közé helyezni. A jelenlegi Eco-Runner Team Delft XIV csapat célja egy közúti használatra engedélyezett jármű megtervezése volt, majd azzal forgalomban is felállítani a leghatékonyabb hidrogénüzemű jármű világrekordját. Annak érdekében, hogy a jármű holland közutakon közlekedhessen, meg kellett szereznie az RDW tanúsítványát. Ez egy olyan lépés, amelyet előttünk még egyetlen csapat sem tett meg, pedig elengedhetetlen a végső célunkhoz, egy közúti használatra engedélyezett jármű megalkotásához.
Az idei kihívásunk a Toyota által felállított világrekord megdöntése volt, amihez közúton 1360 kilométert kellett megtennünk tankolás nélkül. Ezt a kísérletünket egy ikonikus útvonalhoz szerettük volna kötni, így választásunk az Elfstedentocht-ra esett.
Amennyiben az időjárás lehetővé teszi, az Elfstedentocht pályáján évente korcsolyáznak, azonban a „tochtchtten der tochten” (a túrák túrája) utoljára 1997-ben került megrendezésre. Az a tény, hogy az útvonalon a globális felmelegedés következtében már nem lehet korcsolyázni, tökéletesen kapcsolódik az Eco-Runner idei projektjéhez. Célunk, hogy felhívjuk a figyelmet erre a problémára, ezért az Eco-Runner XIV fenntartható módon fogja megtenni ezt a távot. A sikeres teljesítés érdekében az Elfstedentocht pályáján körülbelül tízszer kell végigmennünk.
Mindezt a legújabb autónkkal fogjuk megtenni, amely tervezésén szeptember óta dolgozunk. Januárban megkezdődött a gyártási fázis, melynek során a karosszéria részlegünk egy külső céggel együttműködve egy hónap alatt elkészítette az autó szénszálas héját (külsejét).
Ezt követően megkezdődött az alkatrészek integrálása, amely egy rohanós időszak volt, így mérnökeink egymással küzdve igyekeztek hozzáférni az autóhoz.
Végre elérkezett a várva várt pillanat, az Eco-Runner XIV szinte teljesen elkészült! Az autó egy külső helyszínen kapott egy látványos matricát (Car Wrap), majd május 8-án bemutattuk a hágai Grote Kerkben. Ez egy csodálatos este volt, amely során barátaink, családtagjaink és partnereink megpillanthatták szeptember óta tartó munkánk gyümölcsét.
Ezután következett a legizgalmasabb szakasz, a tesztelés. A hivatalos rendszám megszerzéséhez az Eco-Runner XIV-nek sikeresen teljesítenie kellett a különböző vizsgálatokat.
Mindez az EMC (elektromágneses összeférhetőségi) vizsgálattal kezdődött, amely biztosítja, hogy az Eco-Runner XIV és más járművek között ne lépjen fel elektromágneses interferencia. Néhány elektronikai alkatrész csatlakoztatásával kapcsolatos problémát követően az első tesztet gond nélkül abszolváltuk.
Ezt követte a hidrogén teszt, amely a jármű hidrogén rendszerének biztonságosságát vizsgálta közúti használatra. Bár néhány előírás kezdetben félreérthető volt, egy-két módosítás után az Eco XIV ezt a tesztet is sikeresen teljesítette.
Végül a dinamikus teszt során az RDW az Eco-Runner irányíthatóságát, fékezését és kanyarodását ellenőrizte a lelystadi tesztpályán. Két nap intenzív vizsgálat után ezt is sikeresen teljesítettük, így az Eco XIV hivatalosan is megkapta a rendszámot és az engedélyt a közúti közlekedésre.
Hamarosan elérkezett a várva várt pillanat: a frízföldi világrekord kísérletünk. Június 17-én korán indultunk Leeuwardenbe, ahol egy nyitórendezvénnyel köszöntöttük az érdeklődőket. Néhány óra múlva pedig elindultunk, hogy elkezdjük világrekord kísérletünket!

Az Eco XIV elindul a Leeuwarden-i Oldehoofsterkerkerkhof-ból, hogy megkezdje a világrekord kísérletét
Az első két napon technikai nehézségekbe ütköztünk, így sajnos nem tudtunk sok kilométert megtenni. Szerdától azonban már teljes köröket autóztunk, méghozzá konvojban.Az élen egy Toyota Proace haladt, amely felderítette az útkereszteződéseket, és folyamatosan kommunikált az Eco XIV vezetőjével a forgalomról. Az Eco-Runner mögött pedig egy Toyota Mirai zárta a konvojt.
Június 24. hétfőig, három csapattal felváltva, megállás nélkül vezettünk. Az Elfstedentocht útvonala lenyűgöző volt. Nagyon élveztük a tájat, a gátakat, és természetesen az ott található tehenek és juhok látványát. 1273 kilométer után azonban az Eco XIV befejezte útját. Bár nem sikerült megdöntenünk az 1360 kilométeres világrekordot, rendkívül büszkék vagyunk teljesítményünkre. Kilenc hónap alatt egy olyan járművet hoztunk létre, amely közúti közlekedésre engedélyezett, és varázslatos volt látni, ahogy Friesland útjain közlekedik, akárcsak bármely más autó. Egy sikeres hetet és egy rendkívül élvezetes évet zártunk, és izgatottan várjuk a következő Eco-Runner csapat eredményeit!
További információkért látogasson el az Eco-Runner Team Delft weboldalára.
A csapat által írt eredeti, angol nyelvű blogbejegyzés az Eurocircuits.com oldalán olvasható ide kattintva.