Swissloop-2024-Blog-2-Banner-Blog

A Swissloop csapata a European Hyperloop Week verseny keretében méri össze tudását a világ összes tájáról érkező diákokkal. Bár az elnevezés európai eseményt sugall, valójában Kanadától és az Egyesült Államoktól kezdve Európán át még Indiából és Indonéziából is érkeznek résztvevők. A csapatok évről évre megtervezik, megépítik és bemutatják legújabb hiperhurok prototípusukat, amelyet aztán versenyhelyzetben is próbára tesznek. A rendszereket a teljes körű kompatibilitásuk alapján értékelik, vagyis figyelembe veszik való életben való felhasználhatóságukat. Ez azt jelenti, hogy a sebességen kívül a költségeket, a hatékonyságot, a biztonságot és más egyéb tényezőket is ellenőriznek.

Idei célkitűzésünk az volt, hogy a 22 részt vevő csapat közül a valóságban leginkább alkalmazható hiperhurok-rendszert hozzuk létre. A 2024-es Swissloop-rendszer a világ első diákcsapat által fejlesztett hiperhurok járműve, amely kapszulája ülőhellyel is rendelkezik, lehetővé téve emberi utasok szállítását. Ezen kívül, szintén első diákcsapatként a hagyományos, kizárólag aerodinamikai funkcióval rendelkező aeroshell helyett, egy szerkezeti kabint építettünk. Ez nemcsak vákuumálló és áramvonalas, hanem lehetővé teszi az összes belső alkatrész elhelyezését is. A megvalósítás során repülőgépgyártásban is használt technológiákat alkalmaztunk. Az alumíniumvázra ragasztott és csavarral rögzített alumíniumlemezek biztosítják a szerkezeti stabilitást és az aerodinamikai burkolatot.

Mivel a hiperhurok-rendszerek, a hagyományos vonatokkal ellentétben nem érintkeznek közvetlenül sínekkel, nincs egyszerű megoldás a külső áramellátásra sem. Így tehát a legnagyobb kihívást az energiafogyasztás jelenti, ezért a Swissloop célja a jármű fedélzetén tárolandó energiamennyiség csökkentése volt. Ennek érdekében egy második motort, egy úgynevezett boostert építettünk a pályára amely egy teljes méretű rendszerben a pálya elején kapna helyet, és a jármű utazási sebességre való gyorsításáért felelne. Ez lehetővé teszi, hogy a gyorsításhoz szükséges energiát a jármű helyett a külső elektromos hálózat biztosítsa. Ennek eredményeként csökkenthető az akkumulátorok száma a fedélzeten, ami nemcsak a jármű tömegét mérsékli, hanem az egész rendszer hatékonyságát is növeli. Emellett a jármű lineáris motorját is újraterveztük a hatékonyság további fokozása érdekében.

Egy ilyen összetett rendszer megbízható és biztonságos működéséhez természetesen fejlett elektronikára van szükség. Ennek érdekében csapatunk több mint 14 egyedi nyomtatott áramköri lapot tervezett, melyek közül sokat többszörösen alkalmaztunk a rendszerben. E téren céljaink megvalósítását pedig a PCB-gyártásban megbízható partnerünk, az Eurocircuits tette lehetővé.

A 2024 júliusában megrendezett European Hyperloop Week versenyen a Swissloop három díjat is hazahozhatott. Elnyertük a Vákuumtechnológiai Díjat, amellyel skálázható vákuumálló prototípusunkat ismerték el. Ennek érdekében egy valódi vákuumteszt során is bizonyítanunk kellett, ahol járművünk egy teljes órán át 5 millibar alatti környezeti nyomást állt ki. Megszereztük továbbá a leginkább skálázható rendszerért járó díjat is, amely bizonyítja, hogy a versenyben részt vevő csapatok közül nekünk sikerült a leginkább jövőbiztos rendszert létrehoznunk. Végül átfogó rendszerünk összteljesítményével 3. helyezést értünk el, bebiztosítva a Swissloop helyét a világ legjobb hyperloop diákcsapatai között.

Swissloop Switserland Logo

További információkért látogasson el a Swissloop weboldalára.

A csapat által írt eredeti, angol nyelvű blogbejegyzés az Eurocircuits.com oldalán olvasható ide kattintva.

Értesüljön legfrissebb híreinkről elsőként! Kövessen minket!