Stratos V Eurocircuits
A Stratos V a Delfti Műszaki Egyetemen működő Delft Aerospace Rocket Engineering nevű hallgatói szövetkezet zászlós projektje. A projekten dolgozó lelkes diákcsoport célja egy újrafelhasználható, kétkomponensű folyékony hajtóanyaggal működő hordozórakéta fejlesztése, amely etanolt és folyékony oxigént használ üzemanyagként és oxidálószerként.
Két évnyi fejlesztés után csapatunk rendkívül büszke arra, milyen irányba halad a projekt. A legtöbb rendszert már megterveztük, így a projekt integrációs szakasza következik, amely során össze kell hangolnunk a különböző alrendszereket. Ezek hibátlan működésének biztosítása érdekében pedig elengedhetetlen a rendszertervezés, valamint a szigorú integrációs tesztelés.
Tavaly a motorvezérlő egységünk fejlesztésére (Engine Control Unit – ECU) összepontosítottunk. Az ECU felelős a motorszelepek pontos időzítéséért, biztosítva a megfelelő működést. Ezzel már többnyire elkészültünk, azonban még hátravan a rakétába történő integrálása. Mivel az ECU két részből áll, az integrációhoz elengedhetetlen, hogy azok képesek legyenek egymással kommunikálni. Ezt pedig a repülési számítógép (Flight Computer – FC) kezeli.
Az FC a rakéta agyaként működik, biztosítva az avionikai rendszer különböző alkatrészei közötti zavartalan kommunikációt. Elsődleges koordinátorként egy központi helyen gyűjti össze az érzékelők adatait. Az ECU-hoz hasonlóan az FC is több nyomtatott áramköri lapból épül fel, amelyek mindegyike más-más feladatot lát el. Az alábbi képen a fő vezérlőpanel látható, amelyre a későbbiekben kerülnek rá a bővítőkártyák (melyek gyártása még hátravan). A bővítőkártyák közé tartozik egy ejtőernyő kibontásához szükséges működtető lap, valamint egy mozgásérzékelőkkel és egy GNSS-modullal felszerelt navigációs kártya.
A fent említett feladatokon kívül az FC felel a rakéta és a földi állomás közötti kommunikációs kapcsolat fenntartásáért is. A repülés során az érzékelők és a kamerák adatait két különálló kommunikációs csatornán továbbítjuk a földi állomásra. A kameradatok továbbítása egy 2,4 GHz-es, míg az érzékelőadatoké egy 869 MHz-es kapcsolaton keresztül történik. Ehhez egyedi gyártású antennákat fogunk használni, melyeket a rakéta külső burkolatára szerelünk fel. Ennek elősegítésére az FC részét képezi egy telemetriai nyomtatott áramköri lap is. A telemetria kártya első verziója az alábbi képen látható. Ez referenciapontként szolgál a jövőbeli fejlesztésekhez, amelyek célja a kommunikációs teljesítmény fokozása és a méret csökkentése, hogy könnyebben integrálható legyen a többi nyomtatott áramköri lap közé.
Jelenleg a telemetriai rendszer fejlesztése az egyik legnagyobb kihívás számunkra, amiben az Eurocircuits támogatása kulcsfontosságú. Mát több, mint 8 éve állnak a Stratos projekt mögött, amiért nagyon hálásak vagyunk, és bízunk benne, hogy együttműködésünk a továbbiakban is gyümölcsöző marad.
További információkért látogasson el a TU Delft – DARE Stratos V weboldalára.
A csapat által írt eredeti, angol nyelvű blogbejegyzés az Eurocircuits.com oldalán olvasható ide kattintva.