Bemutatkozás
A TU Delft Hydro Motion Team 23 tagú szenvedélyes hallgatói csapataként lenyűgöző teljesítményt értünk el: hidrogénhajtású hajónkkal sikeresen átkeltünk a La Manche-csatornán. Az elmúlt évünket ennek a merész kihívásnak szenteltük, melynek érdekében az alapoktól kezdve terveztünk meg egy teljesen új hajót. Küldetésünk központi eleme a hidrogén, egy rendkívül fenntartható üzemanyag, amelyet a tengerészeti ipar jövője szempontjából kulcsfontosságúnak tartunk. Tevékenységünkkel pedig az innovációra és a pozitív környezeti hatásra összpontosítunk.
Az innováció öröksége
Csapatunk története a TU Delft Solar Boat Team 18 évvel ezelőtti megalakulásáig nyúlik vissza. Kezdetben csak belföldi vizeken versenyeztünk, majd idővel a nyílt tengerekre is kimerészkedtünk, amely 2019-ben első világbajnoki győzelmünkben csúcsosodott ki. Eredetileg a napenergia felhasználásával mutattuk be fosszilis tüzelőanyagok kiváltásának lehetőségét, majd egy másik fenntartható energiaforrás, a hidrogén felé fordultunk. Így született meg 2020-ban a Hydro Motion projekt, amely végül a világ első hidrogénhajtású foiler hajójának megalkotásához vezetett. Csapatunk sikertörténete tovább folytatódott, amikor a Hydro Motion a 2023-as Monaco Energy Boat Challenge Open Sea Class versenyen aratott győzelmével újabb világbajnoki címet szerzett.
A folyamatos kihívás
Bár a csapat eredményei figyelemre méltóak, a tengeri közlekedés fenntarthatóvá tétele továbbra is lassan halad. A technológia és a tudás adott, azonban a megvalósítás akadályokba ütközik, mivel nem minden vízi út és kikötő rendelkezik a megújuló energiát használó hajók fogadásához szükséges infrastruktúrával. A fenntartható tengeri közlekedés előmozdításához rendszerszintű változásra van szükség. Csapatunk elkötelezetten szorgalmazza, hogy a hidrogénhajtású hajókat és a fenntartható átállást támogató alapvető infrastruktúra kiépítése kötelezővé váljon. Ennek érdekében világszerte a szükséges reformok bevezetésére ösztönözzük a különböző vállalatokat és kormányokat.
Egy forradalmi eredmény
Kulcsfontosságú együttműködéseink révén sikeresen megépítettünk és teszteltünk egy hidrogénhajtású foiler hajót, majd áthajóztunk vele Hollandiából az Egyesült Királyságba. Ez a teljesítmény bemutatja a hidrogénben rejlő potenciált, kiemelve annak magas energiasűrűségét és a hosszú távú tengeri utakra való alkalmasságát. Az átkeléssel demonstráltuk a hidrogén tengeri hajózásban való felhasználhatóságát, új mércét állítva az iparág számára.
Innovatív technológia
A projekt egyik említésre méltó technológiai eredménye az egyedi nyomtatott áramköri lapok fejlesztése volt, amelyeket az Eurocircuits gyártott számunkra. Ide tartoznak:
- Kormányzási PCB: Egy olyan személyre szabott kormánykereket terveztünk, amely az összes pilótavezérlőt integrálja, lehetővé téve a hajó pontos, kétkezes irányítását. A beágyazott PCB számos jelet kezel, működteti a beépített kijelzőt, valamint kommunikál a hajó egyéb rendszereivel a sebesség, az irány és a magasság szabályozása érdekében. Ez az innováció biztosítja a pilóta számára a precíz és biztonságos manőverezést.
- Járművezérlő egység (Vehicle Control Unit – VCU): A VCU a teljes rendszert vezérli, így a hajó agyaként működik. Ez felelős a különböző alkatrészek közötti kommunikációért, annak érdekében, hogy minden rendszer összhangban működjön, garantálva az optimális teljesítményt és a biztonságos működést a tengeren.
- Hűtő PCB-k: Ezek a nyomtatott áramköri lapok kulcsszerepet játszanak a kritikus alkatrészek optimális működési hőmérsékleten tartásában. Gondoskodnak arról, hogy a hidrogén üzemanyagcellák és az egyéb elektronikus rendszerek stabilan és hatékonyan működjenek, még extrém körülmények között is.
Rendkívül hálásak vagyunk az Eurocircuits támogatásáért projektünk megvalósításában!
A beágyazott részleg
Átkelés az Északi-tengeren
Munka a nyomtatott áramköri lapokon
További információkért látogasson el a TU Delft – Hydro Motion weboldalára.
A csapat által írt eredeti, angol nyelvű blogbejegyzés az Eurocircuits.com oldalán olvasható ide kattintva.