Brüsszeli Formula Student csapatunk, a VUB Racing egyedülálló módon arra vállalkozott, hogy versenyautónkat az utolsó alkatrészig kizárólag újrahasznosítható anyagokból építse meg. Legyen szó lenszálakról vagy újrahasznosítható műanyagokról, célunk a környezetbarát tervezés. A 2024-es szezonban a Zephyr nevű elektromos járművünkkel folytatjuk küldetésünket.
Fiatal, lelkes csapatként folyamatosan közelítünk a versenyképes szinthez. Jelenleg a tesztvezetésre és a hajtásláncunk megbízhatóságára összpontosítunk. Ennek köszönhetően következő megmérettetésünkön, a Formula Student Netherlands versenyen olyan járművel indulhatunk, amelyre igazán büszkék vagyunk.
Az idei szezonban versenyautónk alacsonyfeszültségű rendszerét egy centralizáltabb megközelítéssel alakítottuk át. Ennek középpontjában az új, Raspberry Pi Compute Module 4 köré tervezett ECU áll. Ez az egyetlen nyomtatott áramköri lapból álló rendszer rendkívül sokoldalú, robusztus és jövőálló platformot kínál az elkövetkező évekre.
Az új ECU-t három különálló CAN-busszal szereltük fel a jármű rendszereivel való hatékonyabb kommunikáció érdekében. Fejlett I/O funkciókkal rendelkezik, amely elősegíti a részletes adatgyűjtést és diagnosztikát. Ezen kívül HDMI-csatlakozóval is elláttuk, így a műszerfal képernyőjén azonnal hozzáférhetünk a kritikus adatokhoz a tesztek és versenyek során. Mindemellett az ECU egy kompakt erősítőt is tartalmaz. Ez biztosítja a “Vezetésre kész” hangot (RTDS – Ready-to-Drive Sound), még izgalmasabbá téve a vezetési élményt.
A központosított rendszer és az ECU nulláról való felépítésével, nemcsak versenyautónk technikai képességeit emeltük új szintre, hanem egy olyan jövőálló alapot hoztunk létre, amelyet az új csapattagok is könnyedén továbbfejleszthetnek.
A Vezető nélküli alcsapatunk alakulásának első évében jelentős előrelépéseket tettünk a Jetson Orin NX számára megtervezett sokoldalú nyomtatott áramköri lappal.
Ez a multifunkciós kiegészítő kártya kulcsfontosságú az önvezető versenyautónk fejlesztésében. Ez a PCB bármely platformon megállja a helyét, legyen egy 3D-nyomtatott 1/10-es méretarányú robothoz, egy teljes méretű vezető nélküli fejlesztői gokarthoz vagy a tényleges versenyautóhoz méretezve. Egy belső akkumulátorral vagy külső 12V-os tápegységgel működtethető, tartalmaz egy inerciális mérőegységet (IMU – Inertial Measurement Unit), és két egyenáramú motort képes táplálni. Ezen kívül egy beépített mikrokontrollerrel is rendelkezik, amely emulálja az autó viselkedését, ennek segítségével ugyanazokat a CAN-parancsokat küldhetjük a prototípus tesztelése során, amelyeket a tényleges járműnél használunk.
Ez a sokoldalú PCB lehetővé teszi a zökkenőmentes váltást a különböző fejlesztési platformok között, jelentősen lerövidítve a forradalmi vezető nélküli versenyautónk fejlesztéséhez szükséges időt. A nyomtatott áramköri lap különböző platformokon nyújtott megbízható teljesítményének és az átfogó tesztelésnek köszönhetően a vezető nélküli rendszereink robusztusak és készen állnak a versenyre.
További információkért látogasson el a VUB Racing weboldalára.
A csapat által írt eredeti, angol nyelvű blogbejegyzés az Eurocircuits.com oldalán olvasható ide kattintva.