A Hanze Racing Division (HARD) önvezető elektromos versenyautót épít a Formula Student Netherlands 2023 versenyére, ahol az elektromos osztályban fog részt venni. Jövőre a HARD a jelenlegi HRD-05 autóját teljesen vezető nélküli modellé alakítja át, és a vezető nélküli osztályban fog versenyezni.
Sok-sok mérnöki munkaóra után az autó már majdnem készen áll a versenyre. Az autó egy bonyolult elektromos rendszert használ a biztonságos működés és vezethetőség érdekében. A középpontjában a nagyfeszültségű (HV) rendszer található, amely a motorunkat hajtja. Hogyan segítik a nyomtatott áramköri lapok a munkánkat a HV rendszerben?
Lentebb látható rendszerünk egyszerűsített kapcsolási rajza. A bal oldalon akkumulátorunk, a jobb oldalon pedig inverterünk látható. Amikor az autó vezetésére készülünk, először az aktiváló gombot nyomjuk meg a műszerfalon, ami jelet küld az első nyomtatott áramköri lapunknak, az aktiválási logikának.
Az autó indításakor az aktiválási logika bezárja az előtöltő relét és a negatív AIR-t, lassan töltve az invertert. Az előtöltő nyomtatott áramköri lap méri az inverter oldalán a feszültséget; amikor eléri az akkumulátor feszültségének 95%-át, jelet küld az aktiváló logikának, amely ekkor bezárja a pozitív AIR-t, és lehetővé teszi a teljes áramáramlást a rendszeren keresztül, de ugyanakkor az előtöltő relé zárva marad.
Ezek a nagyfeszültésgű rendszerek nagyon veszélyesek, ezért fontos tudni, hogy mikor van a HV bekapcsolva. Mindezért még két további nyomtatott áramköri lap felel. Az első a feszültségjelzőnk, amely teljes egészében az akkumulátortartályunkon belül működik. A HV DC/DC átalakítónk gondoskodik arról, hogy az akkumulátorunkból származó feszültséget leszorítsa 12V-ra, hogy az táplálni tudja a feszültségjelzőt. Fontos, hogy ez a feszültségjelző a kisfeszültségű rendszerünk nélkül is tudjon működni, mert az akkumulátortartály ellenőrzésére is képesnek kell lennie, amikor leválasztjuk az autóról. Amikor a jelző látja, hogy van nagyfeszültség a rendszerben, amit közvetlenül az AIR+ relénk után ellenőriz, akkor bekapcsolja az akkumulátortartályunk zöld fényét.
A második PCB, a TSAL azt ellenőrzi, hogy van-e nagyfeszültég az akkumulátortartályon kívül. Amennyiben van, akkor világít a kocsi tetején lévő jelző. A feszültségjelző és a TSAL indikátorai biztosítják, hogy tudjuk, mikor érhetünk a HV rendszerünkhöz vagy az akkumulátortartályhoz.
Autónkban még számos tovább nyomtatott áramköri lap található a biztonság érdekében. Ezek alapvető elemek, amelyek garantálják, hogy rendszereink mérni és szabályozni tudjanak egy biztonságos és vezethető elektromos versenyautó létrehozása érdekében.
További információkért látogasson el a Hanze Racing Division weboldalára!
A csapat által írt eredeti, angol nyelvű blogbejegyzés az Eurocircuits.com oldalán olvasható ide kattintva.